گزارش پیشرفت پل بزرگ خلیج فارس : 04/04/1392
(خاکبرداری حوضچه 2 اعلایی:امروز: 1842م مکعب/تجمعی:137028م مکعب)
(خاکبرداری حوضچه 2 عمران سدید:امروز:1260م مکعب/تجمعی:173693م مکعب)
(خاکبرداری حوضچه 2 پتروساحل:امروز:282م مکعب/تجمعی:97323م مکعب)
(آرماتور بندی دیواره کیسون C5:امروز: 6تن/تجمعی:199تن)
(آرماتور بندی دیواره کیسون C6:امروز: 1تن/تجمعی:235تن)
(حفاری شمع لافت:امروز: 2عدد/تجمعی: 282 عدد)
(تن شمع لافت:امروز: 2عدد/تجمعی: 282 عدد)
(آرماتور بندی سرشمع Q2:امروز: 1تن/تجمعی: 61تن)
(آرماتور بندی سرشمع Q3:امروز: 6تن/تجمعی: 27تن)
(بتن ریزی ستون QD6:امروز: 7م مکعب/تجمعی: 91م مکعب)
(بتن ریزی ستون QD7:امروز: 7م مکعب/تجمعی: 113م مکعب)
(قالب بندی کف سرستون QD9:امروز: 28م مربع/تجمعی:28م مربع)
(مغزه ریزی حوضچه 2:امروز: 54م مکعب/تجمعی: 4870م مکعب)
(مخلوط ریزی حوضچه 2:امروز: 108م مکعب/تجمعی:684م مکعب)
با احداث پل خلیج فارس به طول بیش از 3 کیلومتر، وساخت 86 کیلومتر راه آهن و 92 کیلومتر اتوبان، جزیره ی قشم به سرزمین اصلی و شبکه ی بزرگراه ها و راه های ریلی کشور متصل می شود. | |
با احداث پل خلیج فارس، ترانزیت کالا از منطقه آزاد قشم دارای توجیه اقتصادی می شود، به طوری که بخش عمده ی کالاهایی که از طریق کریدور شمال - جنوب ترانزیت می شدند، از طریق این پل، منتفل شده و واردات و صادرات کالا بر اساس قوانین و مقررات آسان تری، صورت خواهد گرفت. بر این اساس، هزینه های حمل و نقل و زمان ترانزیت کالا از جزیره ی قشم کاهش یافته و قیمت تمام شده ی کالا و خدمات به دلیل ایجاد شبکه ی حمل و نقل ریلی و جاده ای کمتر خواهد شد | |
با اتصال بندر لافت قشم به بندر پهل در هرمزگان، به حوزه ی آبی کشور دوازده مایل دریایی، به سبب دسترسی به خشکی، افزوده می شود. این امر علاوه بر سودی که به حاکمیت ملی در مساله ی کنترل تنگه ی هرمز و به ویژه سوخت رسانی به کشتی ها (بونکرینگ) می رساند، تاثیرات مثبت آشکاری بر حوزه ی گردشگری خواهد گذاشت. با سهولت دستیابی جاده ای به جزیره ی قشم علاوه بر ازدیاد سفرهای زمینی، از موهبت انتقال آسان اب، برق، مخابرات، و تاسیسات زیربنایی از سرزمین اصلی به جزیره و برعکس نیز بهره مند خواهیم شد، چرا که در این منطقه در آینده ی نزدیک، تولید برق و استحصال نفت و گاز اتفاق خواهد افتاد. | |
پل خلیج فارس به عنوان یکی از چهار پروژه ی شبکه ی جامع ارتباطی است که موجب اشتغال گسترده و جذب سرمایه برای توسعه ی بندر کاوه خواهد شد. بندر کاوه در قشم در زمینه ی سوخت رسانی به کشتی های عبوری می تواند یکی از جاذبه های سرمایه گذاری باشد. | |
در کنار بهره بردن از امتیازاتی نظیر عدم ورود کالاها به گمرک، در منطقه آزاد قشم، سرمایه گذاری خارجی را نیز می توان جذب کرد، و در این مهم اتصال به شبکه ی راه آهن کشور از طریق خط ریل روی پل کمک شایانی خواهد کرد | |
توسعه ی بندر کاوه، با قریب دو هزار هکتار پس-کرانه و ظرفیت 700 هزار TEU در سال، به عنوان یکی از محورهای طرح شبکه ی جامع ارتباطی خلیج فارس نقش بسزایی در امر ترانزیت کالا دارد |
منبع : سازمان منطقه آزاد قشم