شهـربنـدرپل
شهـربنـدرپل

شهـربنـدرپل

آشنایی با جزیره زیبایی قشم

 

 

آشنایی با جزیره زیبایی قشم   

 

سابقه تاریخی قشم به پیش از اسلام می رسد و نام های قشم، کشم، کیش، تنب، سیری و غیره حکایت از توقف طولانی عیلامی ها در این نواحی در سده های پیش از میلاد مسیح دارد. آثار بسیاری از تمدن عیلامی در سواحل خلیج فارس از جمله در بوشهر، خارک و قشم به دست آمده و بقایای آتشکده های زرتشتیان در قشم نشان دهنده وجود پیروان این مذهب در روزگاران پیشین جزیره است .


قشم به علت موقعیت سوق الجیشی خود در همه رویدادها و حوادث و لشکرکشی های تاریخی از عیلامی ها تا اسکندر، از اسکندر تا امویان و عباسیان و از آنها تا پرتغالی ها و انگلیسی ها مقامی شامخ داشته است. آن گونه که در کتاب های تاریخی نگاشته شده است، قشم پیش از اسلام و هم پس از آن دارای رونق و اعتبار تجاری و دریانوردی بسیار بوده است. رونق این جزیره و بنادر و جزایر اطراف آن بیشتر به عصر دیالمه و آل بویه باز می گردد که رفت و آمد کشتی های تجاری از آنجا به سواحل دریاهای چین و هند و نواحی آفریقا تداوم داشته  است.


در روزگار کنونی نیز قشم همچنان توانسته است موقعیت ممتاز خود را حفظ کند. همه کشتی های عازم کشورهای حاشیه خلیج فارس می باید از نزدیکی سواحل جنوبی قشم بگذرند و اغلب پروازهای بین المللی شرق و غرب از حریم هوایی این جزیره عبور می کنند .


موقعیت جغرافیایى قشم


این جزیره از شمال به شهر بندرعباس، بندرپل بخش مرکزی  شهرستان بندرخمیر و قسمتى از شهرستان بندر لنگه، از شمال‌شرقى به جزیره‌ى هرمز، از شرق به جزیره‌ى لارک، از جنوب به جزیره‌ى هنگام و از جنوب غربى به جزایر تنب بزرگ و کوچک و بوموسى محدود مى‌گردد. فاصله جزیره‌ى قشم (از بندر شهید ذاکری قشم) تا بندرعباس 8/10 مایل (20 کیلومتر)، تا بندر هرمز 72/9 مایل (18 کیلومتر)، جزیره لارک (تا مرکز دهستان لارک) 85/4 مایل (9 کیلومتر)، تا جزیره بوموسى 01/88 مایل (163 کیلومتر) و جزیره تنب بزرگ 55/61 مایل (114 کیلومتر) است.


نزدیک‌ترین بندر در ساحل اصلى کشور به جزیره‌ى قشم، بندرعباس است که فاصله آن تا محل سربندر قشم 8/10 مایل دریایى (20 کیلومتر) است. نزدیک‌ترین فاصله این جزیره به ساحل اصلى کشور، در دماغه‌ى شمالى جزیره، در محل بندر لافت (در جزیره‌ى قشم) تا آبادى بندرپل، مرکز دهستان شهرستان خمیر (در ساحل اصلى کشور) که فاصله آن در حدود یک مایل دریایى (1800 متر) بوده و محل احداث پل خلیج فارس می باشد. جزیره‌ى قشم در شمال داراى دماغه‌هاى قشم، لافت و باسعیدو و در جنوب دماغه دیرستان است.


مساحت جزیره


مساحت جزیره 1491 کیلومترمربع، حدود 5/2 برابر دومین جزیره بزرگ خلیج فارس یعنى بحرین است.


طول جزیره از بندر قشم، تا بندر باسعیدو در انتهاى جزیره را در منابع مختلف بین 100 تا 130 کیلومتر تخمین زده‌اند و بیشتر روى طول 115 و 120 کیلومتر تکیه شده است. در گزارش توجیهى اجراى قانون تعاریف، طول سراسرى جزیره‌ى قشم را 120 کیلومتر ذکر کرده‌اند. عرض جزیره، در نقاط مختلف متفاوت بوده و به‌طور متوسط داراى سه عرض: کم (بین طبل و سلخ)، زیاد (بین لافت کهنه و شیب دراز) و متوسط (در منطقه اسکان) است.با این وجود، عرض متوسط جزیره قشم را 11 کیلومتر مى‌توان محسوب داشت.

قسمت وسیعى از کرانه‌هاى شمالى جزیره با جنگل دریایى حرا، که افزون بر 150 کیلومترمربع است، پوشیده شده است. به این ترتیب، جزیره قشم نه تنها بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس شمرده مى‌شود بلکه با وسعتى افزون بر 1500 کیلومترمربع، از 23 کشور بزرگ‌تر است و از جمله: 5/2 برابر بحرین، 5/2 برابر سنگاپور، 5/2 برابر سان‌مارینو، 5/1 برابر هنگ‌کنگ، 5 برابر مالدیو و 70 برابر ماکائو است.


جزیره پهناور قشم بدلیل گستردگی جغرافیائی، آثار طبیعی ، تاریخی ، فرهنگی و زیست محیطی مختلف ، متعدد و متنوعی را درخود جای داده است . برخی از آنها در دسترس همگان بوده  و به عبارتی اغلب مسافران، گردشگران و اهالی از وجود آن آگاهی داشته ومورد بهره برداری قرار می گیرند. لیکن بسیاری از نقاط در جزیره وجود دارد که به لحاظ جاذبه گردشگری حائز اهمیت می باشند که با بررسی و برنامه ریزی مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری  این مکانها را می توان  با در نظر گرفتن تدابیر حفاظتی لازم و چگونگی اجرای طرح توسعه و تجهیز و میزان هزینه و توجیه اقتصادی و سایر عوامل اثر گذار بعنوان مقصد گردشگری تبدیل گردد.


منبع : سازمان منطقه آزاد قشم

 


برای سفر به قشم می توانید از سه راه



دریایی از طریق 3 اسکله شهید حقانی و شهید باهنر به اسکله شهید ذاکری و اسکله بندرپل به اسکله لافت    

  

- زمینی از طریق بندر لافت با وسیله شخصی و اتوبوس   
- هوایی از طریق فرودگاه بین المللی قشم   
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد